? ??????????????Dusk For The Ambitious? ????? ?? ???Rating: 5.0 (6 Ratings)??67 Grabs Today. 10154 Total G
rabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????Cherry Blossoms? ????? ?? ???Rating: 4.5 (10 Ratings)??37 Grabs Today. 7731 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get th BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, June 19, 2009

budi bahasa budaya kita...(^^,)

alkisah~~~

peristiwa 1 (korang kene bayangkan kisah ni dalam sebuah pasaraya yang besar...yang mempunyai bnyak kaunter2 jualan di luar bangunan dan dalam...)

>> setelah seminggu ku menanam anggur di rumah....aku keluar mencari kije sementara waktu bagi mengisi masa lapangku...(lapang r sangggggaaaat...haha..) alhamdulillah dpt gak kije 4time sebuah syarikat..

>>hari pertama..mcm2 cerita aku dengar berkenaan "kurang adabnya" manager kat situ...aku pun buat2 xtau je la.. sebab mulut org kan...kita xleh caye sgt..aku pun terus la keje dgn hepinye...weeeee....haha...

>>hari ke-2...aku sampai di tmpat keje 30 mnt awal...sampai2 je..terpacak la sorang JEJAKA ni(merangkap manager aku r..) dekat kaunterku...aku pun yang sememangnye murah dengan senyuman ni...senyumla..(^^,)
sememangnye aku kenal die tu yg telah jd buah perbualan ktorg semalam..
tapi aku saja buat2 tak kenal.....huawawa...

>> tiba-tiba...

manager (M1) :-"WEH!!! ko jaga sini ke???" terpancar suara dr JEJAKA tu...

dengan senyuman yg manis ku menganggukkan kepala....dalam hati aku...(die panggil aku "WEH"???? aku ni xde name ke??)

memang r aku ni pekerja baru..& die tu manager...tapi agak2 r...at least tanye la leklok..tak boleh ke?? kita ni kan de budi bahasa.....sabar..sabar...(aku memujuk hatiku...)

M1 :- BUDAK KECIK!! ko tolong cover sini tau!! aku nk masuk dalam..xde sape2 ni..takut barang hilang kang....

riak muka aku mule berubah..muke die ku tenung...hati aku berapi...adui-dui...sakitnye...dalam hati aku..("die ni kan..memang tak sayang mulut...sabar zira..sabar..") senyuman sinis ku lemparkan kepada die...

3 jam kemudian.....

aku yang telah ditugaskan untuk menjaga 2 kaunter dalam 1 mase cube sedaya upaya buat sebaik mungkin..

kaunter yang aku jaga ni terletak di tempat yang berbeza...so, bila aku nak g jaga kaunter lg 1 terpakse la aku tinggalkan kaunter yg lagi 1..tapi aku tak akan biarkan kaunter tu kosong..aku mintak tolong kawan2 kat situ tgk2kan...

>> sedang seronok aku mengemas kaunter aku yang ke-2 tu...~~~~~

M1: "WEH MINAH!!! "

aku:- macam ku kenal suara itu....ahhhh...lantakla...die panggil minah...bukan aku...
aku pun teruskan keje aku....

M1:- "MINAH!! Oi MINAH!!!! yang tengah lipat kain tu!!!"

aku:- minah??? lipat kain??? (aku pun pandang sekeliling...)

tibe2 aku terpandang M1 yang sedang mencekak pinggang tak jauh dari aku....

aku pun mengerutkan dahi sambil membuat isyarat (aku ke???)

M1:- "KAU LA....sape lagi yang ade kat sini???? ko buat pe kat sini?? sape jaga kaunter luar???"

dengan mukaku yang kemerah-merahan...

aku:- "APE MINAH!!! MINAH!!! KO INGAT AKU TAK DE NAME KE?? dah r tak hormat orang!! pastu nak mengarah-arah orang pulak!! ni yang aku tak puas hati ni!!! HISH"..JELINGAN YANG TAJAM KU LEMPARKAN...lantas aku memalingkan muke...

dengan pelahan die datang berdiri sebelah aku..

M1:- dengan nada yang lembut die bersuara.."de orang ke kat luar?? kan tadi saye suruh awak jaga kat luar takut barang hilang..."

aku:- dengan nada yang terketar-ketar menahan marah...."sebab ade pekerja lain kat luar la aku masuk dalam...ko ingat aku ni xde otak ke nak tinggalkan kaunter macam tu je??"...lantas aku beredar dari kaunter tu terus keluar..dalam hati aku....membara-bara...@#!#$%">

tapi..setibanye aku di kaunter aku di luar, senyuman terus ku ukirkan aku cube melenyapkan peristiwa td..

>> dah 2 hari aku tak nampak kelibat M1...

suatu hari...aku keje petang...dalam perjalananku menuju ke kaunterku...seseorang ku lihat dari jauh...macam ku kenal...(erm..lantakla....) aku pun teruskan perjalanan...

pabila bertembung dengan M1...matanye bertembung dengan mataku...aku terus alihkan pandangan dengan muke yang tiade lagi senyuman untuk mu...haha..padan muke....sape suruh xhormat orang lain...rasekan!!! :p

dalam geram2 aku ni pun de jugak rase kesian...kesian sebab bagi aku setiap ape yang seseorang tu lakukan mungkin ade sebab..aku pikir..mungkin M1 gitu sebab die tension keje kot..MUNGKIN...think +ve....btl3....ihi..

sepanjang hari tu...ku lihat dari jauh muke M1 penuh kegelisahan....& ia berlanjutan beberapa hari..sampai tak berani lagi die bertegur sapa denganku...dalam hati aku....uhu...jahatnye aku ni!!...xpe2..sok aku senyum dengan die...

keesokannye...

>>M1 datang ke kaunter bersebelahan dengan aku..

M1:- mane pekerja cina yang jaga kaunter sebelah ni??

pekerja:- ntah..saya baru je masuk dari rehat...tanye die... (aku la tu)

dengan acuh tak acuh..aku pun dengan selambenye menjawab..

aku:- erm...a'a ek...tadi ade...tibe2 hilang pulak...saye pun xtau..xde pulak die cakap pape tadi...die g rehat kot...think +ve..think +ve...(sambil buat gaye berfikir..)

M1:- sikit senyuman terpancar diwajahnye...."erm..xpela...nanti kalo die balik tolong suruh die kemaskan sikit kaunter die ye..."

aku:- wokey!!! BEREH!!!! (sambil buat gaye shin chan..hihi..)

>>sejak dari tu...kerap kali aku lihat ade senyuman di wajahnye...ku lihat tiada lagi suara kurang adab die yang dulu..die mula bergaul mesra dengan pekerja2 yang lain....

aku:- alhamdulillah...skrg ktorg dah jadi kawan...yeah!!!..tak sie-sie aku melawan...haha..

p/s:- HIDUP NI MESTI LA MENGHORMATI ORANG LAIN JIKA KITA NAK ORANG LAIN MENGHORMATI DIRI KITA..TAU..TAU...(^^,)

gambo ni tikaku melawati PUSAKAS (sebuah pusat kanak-kanak istimewa)

7 comments:

Unknown said...

mesti ada sebab nape M1 berubah kan? selidik cepat!!!

azie said...

ntah la...naDDy..asalkan die dah insaf sekarang cukuplah...kalau xberubah jugak..makin banyaklah dose die & pekerja2 kat situ...sbb die asyik menyakitkan org kat situ..yang pekerja2 pulak asyik mengumpat je..tak baik tau....dose..haha...(^^,)

zati_nadia said...

Assalamualaikum..naDDy...azie..
erk...cam bru kenal lak..
hehe..

zira..kisah zira n M1 tue zati x kesah sgt..(sebab dh di"kesah"kan pun..hihi..)

Yang zati kesah nih 1 hal lg..
Sape yg amik gambor zira salam ngan adik pusakas tu ek??
(EHEM2!! v ^_^ v)

azie said...

haha...pe la zati ni..buat suspen jew..huhu..sape lg kalo bukan kawan kite sorg tu..(^^,)

fren_from_gombak said...

Mgkn sblm ni xde org tegur M1.tu psl die x prasan die tu kurang adab sket.mgkn die prasan tp xde seruan utk die brubah.pape kire ok la die da jd baik.think +ve X2..=)
Lps ni zira la yg jd buah mulut pekerja2 kt situ sbb bjaya mngubah prangai M1 tu.hoho

ps: gaya sinchan yg mne zira wat??;p

azie said...

hihi..xde maknenye..
gaye shin chan yg sesuai dgn suasana mase tu la..bayangkan la sendiri..ihi..~~

Husna Z.A., 2009 said...

biasela public attitude selalunya kasar..bukan kesah budi bahasa cemana, tmbah lagi kalo kita ni org baru, lagi la zero budi bahasa.

sebenarnya, aku lalui gak ape yg ko alami ne, cuma aku tak perasan. watak aku pun same cm ko, cuma yg aku buat, aku tanya bos terus. so bos backing la aku balek ..aha
bukan bodek ok.