? ??????????????Dusk For The Ambitious? ????? ?? ???Rating: 5.0 (6 Ratings)??67 Grabs Today. 10154 Total G
rabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????Cherry Blossoms? ????? ?? ???Rating: 4.5 (10 Ratings)??37 Grabs Today. 7731 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get th BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, June 12, 2009

seteguh manakah tiang agama kita???


kita selalu dengar solat itu umpama tiang agama bagi umat Islam.....kalau sempurna solat kita..insyaAllah teguhlah tiang agama kita..


pe pendapat korang tentang tiang ni?? penting tak???


kalau kita tengok pada sebuah rumah...ada tak rumah didirikan tanpa tiang?? tak de kan?? kalau xde tiang macam mane nak naikkan atap kan??? so, kesimpulan kat sini tiang tu merupakan komponen utama dalam usaha mendirikan sebuah rumah yang akan kita jadikan tempat berlindung, berehat & macam-macam lagi aktiviti yang kita perlu lakukan untuk hidup...betul tak???


ha...samalah dengan solat ni...dalam sehari kita wajib melaksanakan 5 waktu...saya ulang lagi sekali..WAJIB tau...bukan sunat...lagipun 5 kali je pun...tak banyakkan..kalo nak dibandingkan waktu yang Allah dah bagi kat kita....


bukan ape...saya agak terkejut bile tengok ramai umat Islam yang ambik mudah tentang solat ni..bagi saya...sesibuk mane pun kita...solat tu tak patut kita abaikan atau dilewat2kan...kot ye pun kita keje...takkan la kita tak boleh nak tinggalkan keje tu kejap....xsampai 10 mini pun kalo solat....


alasan yang kerap kali ku dengar antaranye..."ala..nanti kang bising bos aku tak siapkan keje ni..." @ "erm...nantilah...ko g la dulu..nanti aku follow.." @ "erm...aku selalu kalo solat zohor nak dekat waktu asar...senang..sekali...tak payah ambik wudhuk banyak kali..lagi pun...senang xpayah tinggalkan keje banyak kali..." uhu....banyak lagilah alasan yang saya dengar bila saya mempersoalkan berkenaan solat ni...(~_~)


sedihnye saya dengar...daripada alasan-alasan ni...pe yang saya dapat simpulkan...bahawa solat ini macam amal ibadah yang sunat dilakukan...kita boleh buat bile kita xsibuk & ia boleh dilaksanakan mengikut suka hati kita...mana boleh macam ni wahai saudara-saudaraku...


ni kire ok lagi...ade jugak yang saya tanya...dah solat ke?? kalo belum jomla kita solat...mule2 alasan yang diberi "ko solat la dulu..nanti aku follow.." tapi bile lama kelamaan baru la kebenaran diperkatakan...yang mana sebenarnye "aku dah lupalah macam ne nak solat...wudhuk pun aku ingat-ingat lupa..." uhu...awatla hang tak cakap awal2 duhai sahabatku..(aku rase nak nangis je tang alasan seumpama ini diucapkan)...aku rase macam langit jatuh menimpa diriku yang kerdil ni....wa.......(!_!)


tika ini...aku merasakan seluruh tubuhku lemah, tak bermaya...air mataku ku tahan daripada mengalir...KENAPA MACAM NI!!!!!


selama ini diriku yang sentiasa ceria...kini dah berubah menjadi kusam, gelisah,....apa yang harus aku lakukan?? malam-malamku yang selama ini lena...kini..aku TENSION!!!! GRRRR.....apa yang harus aku lakukan YA RABB....bantulah hambaMU yang lemah ini...uhu..(~_~)


perkara ini yang mengelisahkan diriku kini....ingin sekaliku membantu saudara-saudaraku ini...kerna ku sayangkan kalian...tapi..aku tak tau dimanakah harus ku mulakan???



3 comments:

fren_from_gombak said...

Nice article..=)
Hm..cmne nk ajar org semayang? trigt zaman kecik.dlu mak ayah ajar solat dgn pgerakan dlu,br bacaan.tu ok la sbb kite kecik n byk masa.kalo org da besar/dewasa,ape kate kita ajar die sket2 pastu bwk die jemaah kt surau.insyaAllah die bese nnt..
Cdngan dr org kerdil..huhu..

azie said...

tq 4 ur suggestion...harap2 diri ini dikurniakan kekuatan hati utk terus berdakwah..amin..uhu..(^^,)

fren_from_gombak said...

Byk2knlah berdoa..yg penting kne istiqamah..btul x? hoho

p/s: Btul tu,sume umah kne ade tiang! tp ade 1 rumah(?) x perlu ade tiang. rumah(?) ni tletak kt kutub salji @ kwsn sejuk. rumah ni dpanggil --> iglu.. so,kalo ade org jwb, iglu xprlu tiang tp msih bole bdiri,siap hangat & selesa lg. ape kita prlu jwb?
Cuma brtanya sekadar utk bkongsi psoaln..hoho.. =)