? ??????????????Dusk For The Ambitious? ????? ?? ???Rating: 5.0 (6 Ratings)??67 Grabs Today. 10154 Total G
rabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????Cherry Blossoms? ????? ?? ???Rating: 4.5 (10 Ratings)??37 Grabs Today. 7731 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get th BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, June 24, 2009

kasih seorang insan bergelar abah, ayah, daddy, abi, khalid..(^^,)

22hb jun lepas..

SELAMAT HARI BAPA!!!!

seperti hari ibu,...hari bapa juga ada tarikhnye tersendiri....tapikan..korang perasan tak kemeriahan sambutan hari ibu & bapa saaannnngggaaattt BERBEZA...

cube korang ingat balik mase sambutan hari ibu bulan lepas..awal2 bulan lagi dekat tv dah meriah dengan iklan-iklan sambutan hr ibu, rancangan2 menarik sempena sambutan hr ibu kan..kan...tapi....hari bapa??? korang tengokla sendiri suasananye..

akak:- "adek...nak beli ape ek nk sambut hari bapa nanti???"

adek:- "ha?? hari bapa?? bile kak?? aku xde dgr pe2 pun psl hr bapa..selalunye bukan ke kalo de pe2 sambutan @ perayaan mesti ade rancangan best2??

akak:- "pe r ko ni!! ahad ni la...tggl berapa hr je ni...bior betol ko ni...xkan duk rumah pun xtau pe2..kan selalu de je iklan kat tv..."

adek:- "ha? ahad ni? ko mimpi ke kak?? betol....aku xdgr pe2 pun psl hr bapa kat tv ni..cube ko tgk kelender..."

akak:- "alamakhai...kelender ni xde pulak tulis..akak silap kot...tapi xpela...kita sambut je la...kalo silap hr pun tetap bulan yang samekan?? kita sambut untuk abah kita gak kan..kan..ihi..lagi pun ahad malam tu akak kne g kelantan..uhu..kite beli kek nak?? nnti akak masak la pe2 untuk tambahan...SET??"

adek:- "SET!!! tapi kak kalo org kedai tu cakap salah tarikh?? aku nak jawab pe?? malu siot....(~_~)"

akak:- "haha..padan muke ko...:p heehe...eleh..pandai2 la ko jawab...ko ckp la saje nak sambut awal tak boleh ke?? lagi pun xsemestinye tarikh tu je kita boleh sambutkan..kalo nak sambut hari2 pun boleh...sbb abah pun banyak gak pergorbanan..cume kite je xsedar..cube ko.." (belum sempat sambung adek dah memotong)

adek:- "aaaaaa......stop!! stop!! kak..ko jgn nak buat citer sedih lak..lemah betol la aku dengan ko ni...(~_~) wokey!! set!!! sekarang gak aku g beli..ihi.."

haha...macamne la boleh lupe tarikh sebenar hari bapa ni?? ish..ish..ish..pe nak jadi ni?? tapi nasib tekaan aku pasal tarikh hari bapa tu tepat..kalau tak...tak pasal-pasal adek aku malu..haha...(^^,)

tu la die....mungkin bagi kita...sama ade kita sambut atau tak hari bapa ni...sama je..sebab insan yang bergelar abah, ayah, bapak, khalid ini tak kisah..kan..kan...

korang silap tu...walaupun insan ni jarang sekali bersama kita kerna sibuk mencari rezeki...& jarang sekali kita dengar keluhan, jerih perit kehidupan drpd mereka..tak bermakna mereka ini tak perlu diraikan..@ mereka tak kisah jika tak ada sambutan meraikan pengorbanan mereka..kita kene ingat...mereka juga seorang insan yang mempunyai perasaan...

perasaan yang ingin dihargai..dihormati..dikasihi oleh anak-anak...tapi sejauh manekah penghargaan kita pada mereka?? adakah same seperti ibu???

mungkin korang akan jawab...

bukan ke kite kene utamakan ibu kita 3 kali lebih daripada bapa???

memang la...tapi tak bermakne kita boleh abaikan dorang terus...uhu..

mungkin kita tak pernah tengok keperitan seorang bapa dalam usaha mencari nafkah & mengukuhkan sebuah keluarga..tapi ade beberapa peristiwa yang aku lalui menyebabkan sayangku pada abah semakin mendalam..(~~,)

peristiwa 1

sedang aku mengemas kaunter tempat kerja sementaraku yang terletak berhadapan dengan sebuah kedai kaca mata....kelihatan seorang lelaki yang sedikit beruban...namun pakaiannye membuatkan die kelihatan segak..lelaki tu sedang khusyuk mengelap cermin2 yang ada di setiap penjuru di dalam kedai tu..dalam fikiran aku..

("erm..bagusnye p.cik ni..pagi2 dah bukak kedai..pastu rajin lak tu siap bersihkan kedai lagi..kagum...kagum..susah nak jumpe tokei kedai macam ni..mesti anak-anak dia pun bagus2..amin..mudah-mudahhan..)

1 jam kemudian...

aku yang masih jaga di kaunter aku..mata aku meliar mencari kelibat p.cik tadi..

tiba-tiba....

p.cik tadi menarik kotak besar kosong yang berlipat keluar dari kedai menuju ke kawasan sampah utama di pasaraya tu...aku pun mule rase pelik...

("eh...tak kan bos ni terlebih rajin lak...nape tak suruh je pekerja kat situ yang ramai2 tu buangkan kotak tu...kenapa mesti die yang kne buang??")

mataku beralih ke arah dalam kedai tu semula..kelihatan semue pekerjanya adalah bangsa cina...semakin ku pikir semakin pening kepala aku ni..aleh-aleh aku yang tak puas hati ni pun g la tanye salah seorang kawan aku yang dah lame keje sini...

aku:- "awak...nak tanye boleh?? cube awak tengok kedai cermin mata depan tu...awak perasan tak de sorang p.cik tua yang keje situ..yang de lap cermin kedai tu pagi tadi...die bos kedai tu ke?
kesian saya tgk semue keje die buat...nape tak duk dalam ofis je??"

kawan:- "ish ko ni...die bukan bos la...die pekerja biase je kat situ..."

aku:- "ha??? pekerja biase?? bio betol wak...."

kawan:- "la..tak de maknenye aku nak tipu ko...aku dapat duit ke?? yang ko ni sibuk-sibuk hal orang ln tu kenape??"

aku:- :- mata aku mula berair..."erm..tak de la...bukan ape..cume saya terkejut...+++ sedih..+++ kagum..tak sangka seorang ayah sanggup buat keje macam tu kan..lap cermin...tarik kotak...sapu sampah..susah tau nak tengok orang lelaki nak buat keje-keje macam tu..bessar betulkan pengorbanan seorang ayah..(~_~)"

kawan:- "tu la pengorbanan seorang ayah...dorang sanggup buat ape je demi anak-anak dorang tapi..jarang anak-anak ni nak hargai pengorbanan ayah dorang...walaupun dorang sibuk kat luar rumah...sikit mase meluangkan mase dengan anak-anak dorang...tak bermakna dorang ni tak sayangkan anak...dorang ada je yang nak sentiasa bersama anak..tapi disebabkan tanggungjawab yang lebih besar...dorang terpaksa....ade jugak ayah yang pendamkan jerih perih dorang dalam mencari nafkah...ade yang kne maki hamun dengan majikan...tapi dorang tak pernah mengalah..tak pernah mengeluh atau mengungkit dengan anak-anak...sebab dorang sayangkan anak-anak dorang tu...cume mungkin cara dorang melahirkan kasih sayang tu tak sama dengan cara ibu kita...kita yang dah faham keadaan ayah ni la kne hargai dorang sementara dorang masih ade...ko...weh!!!! ko nak ke mane??? aku tak habis cakap lagi ni!!!!"

aku:- "tandas jap!!!!"

dalam tandas...

air mataku berjurai bagaikan air terjun yang mengalir tanpa henti...hampir 15 minit aku terperap dalam tandas..uhu...

tiba-tiba..

("eh...berapa lame da air mate ni nak kuar..dah lame dah ni...kang bising manager aku kang..stop!!..stop!!..") aku cube memujuk diri...

selepas 15 minit berlalu aku kembali ke kaunter...senyuman ku ukirkan...(^^,)

kawan:- "weh...ko ni potong stem btl r....asal dgn ko td?? tibe2 je..."

aku:- "purut saya memulasla..tak tahan panjang sangat awak punye syarahan td...haha..."

kawan:- "ekeleh...bla la weh..aku tau ko nangiskan td...ko jgn nak kelentong aku r...nampak hidung ko yang merah tu..haha..kantoi.."

aku:- " lek r wak..diam-diam sudah...awak yang bukak citer sedih..dah r saya ni sensetip..uhu"

kawan:- "ko ni....betul pe aku cakap tadi.."

aku:- "memang la betul...saya tak cakap pun salah..anyway..tq 4 ur syarahan..sangat bermakna..ihi.."

kawan:- "dah..dah..buat keje ko tu kang de yang melenting kang.."

aku dan kawan aku pun ketawa....haha...("tau-tau je la sape...ihi")

banyak lagi peristiwa-peristiwa yang aku lalui..& aku bersyukur kerna dikurniakan peluang melalui peristiwa2 seperti ini yang bisa membuatkanku berfikir..dan terus berfikir tentang kehidupan seharian...dan seterusnya..mematangkan diri ini...alhamdulillah...tq Allah..(^^,)

p/s:- hargailah apa yang kita masih ada...dan jangan lah kita kesalinya jika kehilangannya suatu hari nanti....(^^,)

i love both of u very..very much...mmmuuuaahh..(^^,)

2 comments:

zati_nadia said...

Assalamualaikum..uhu...

cedihnye zira citer..
thanks 4 sharing..^_^

p/s:ehe..masa hr bapa ari tu..mkn 1 family kat luar negara...hihi..^_^

fren_from_gombak said...

kpd bapa2/bakal bapa,
kene la ambil iktibar dari cite ni.
bkn senang nk jd ayah mithali tp yg penting kne tetapkan dlm hati utk jd yg terbaik.

chaiyo2 bapa2/bakal bapa sekali! ;p